Паркування у Львові: проблеми та пропозиції з вдосконалення становища

Очевидно, що паркування – це одна з ключових проблем, які щоденно турбують мешканців Львова. Ситуація, що виникає на дорогах спричиняє дедалі більше незручностей для водіїв, мешканців та гостей міста. Проїзна здатність, передусім, центральної частини, не дозволяє плинності великого об’єму транспортних засобів, а тим більше їх довготривалої зупинки. Значне збільшення кількості автовласників суттєво погіршило становище, призвело до постійних заторів, браку паркувальних майданчиків, порушення правил дорожнього руху та хаотичного паркування.

Дослідивши особливості паркування у Львові та врахувавши досвід іноземних країн, інтерни Львівського регуляторного хабу підготували ряд пропозицій щодо вдосконалення становища.

Проаналізувавши ситуацію ми виокремили 3 основні проблеми:

  • неможливість вільного ціноутворення;
  • надмірна жорсткість та невиконання ПДР, ДБН та ДСТУ;
  • відсутність якісного регулювання гостьових майданчиків.

Ціноутворення. Чинне регулювання є неефективним та негативно впливає не лише на громаду, але й бізнес та владу. Жителі міста витрачають безліч часу у пошуках вільних місць для паркування, а неправомірні дії водіїв створюють додаткові труднощі. Підприємцям доводиться вирішувати питання з підвозом і розвантаженням продукції та низьким потоком людей, що позначається на рентабельності бізнесу. Місто ж отримує малий дохід у бюджет: у 2016 році цей показник становив 4,5 млн. грн.[1] Іноземний досвід свідчить про те, що скарбниця міста отримує прибуток від сфери платного паркування в сотні раз більший, ніж українські міста, який, в свою чергу, витрачається на окупність послуг з паркування та покращення інфраструктури. За результатами проведеного опитування 38,5% львівських водіїв витрачають на оплату за паркування до 100 грн. в місяць, хоча такий самий відсоток опитуваних залишають свої автомобілі в центрі міста протягом дня. Через прогалини у законодавстві порушникам часто вдається уникнути відповідальності та сплати штрафу.

Причини наявної ситуації.

  • Систематичне порушення органами місцевого самоврядування Постанови Кабінету Міністрів № 258

Законами «Про дорожній рух» (ст.58-2) та «Про благоустрій населених пунктів» (ч.3 ст.28-1) передбачено, що відповідний тариф встановлюється органом місцевого самоврядування відповідно до порядку формування, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Існуючий Порядок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2010 року № 258, жорстко та складно регламентує вказані відносини, таким чином на практиці позбавляючи органи місцевого самоврядування можливості реально впливати на сферу паркування. Так, наприклад, Порядком встановлено максимальний рівень рентабельності 12 %.

  • Відсутність регуляторної функції тарифу

Невиконання тарифом функції регулятора завантаженості вулиць приватним транспортом також створює неабиякі незручності. Згідно Ухвали Львівської міської ради від 27 січня 2011 року № 120 встановлена оплата за послуги паркування одного транспортного засобу за годину на спеціально обладнаних майданчиках у І зоні становить не більше 8,00 грн. та не більше 6,00 грн. на відведених майданчиках для платного паркування у І зоні. Навіть максимально допустимий в цих умовах тариф є недостатнім та не може вплинути на поведінку водіїв.

За даними ЛКП «Львівавтодор» від оплати за паркування на основних 13 майданчиках в центральній частині міста, які налічують 357 паркувальних місць, до міського бюджету щомісяця надходить 139 тис. 957 грн. Виходить, що в середньому прибуток за 1 місце для паркування становить від 62 грн. в місяць до 769 грн. в місяць (як виняток вул. Валова). Натомість, мав би становити від 66 грн. до 88 грн. в день (в робочі дні з 8:00 до 19:00), відповідно близько 1320 грн. та 1760 грн. в місяць. Навіть при таких невисоких зборах водії не сплачують коштів за паркування транспортних засобів.

  • Низька інвестиційна привабливість

Відповідна ситуація призводить до низької інвестиційної привабливості міста в сфері паркування. Потенційні інвестори не зацікавлені робити бізнес у Львові. Дуже важко знайти бажаючих будувати нові паркувальні майданчики, або модернізувати та оснащувати вже існуючі, оскільки тарифи на паркування та штрафи занадто малі, щоб переконати бізнес вкласти гроші в такі масштабні та вартісні проекти. Деякі з майданчиків для паркування є збитковими (пл. Міцкевича), інші приносять мінімальний прибуток (вул. Валова). Ще одним показником є той факт, що на конкурс, оголошений Львівською міською радою з визначення операторів для обслуговування майданчиків для платного та туристичного паркування автотранспорту у м. Львові подається переважно один оператор – ЛКП «Львівавтодор». Крім того, у Львові, як і в більшості українських міст, відсутня чітко визначена концепція паркування.

Пропозиції. Пропонується, насамперед, провести інвентаризацію місць для паркування у місті Львові та суттєво спростити порядок формування тарифів на послуги з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів. Тому нова редакція Порядку, підготовлена інтернами Львівського регуляторного хабу, передбачає виключно загальні принципи, з дотриманням яких повинно здійснюватись формування тарифів.

Про наступні проблеми та пропозиції їх вирішення читайте в чергових публікаціях.

[1] За інформацією департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради