Літні майданчики у Львові – аби усім було добре.

Львів – місто, що стрімко розвивається та з кожним роком приваблює все більше туристів. Поряд зі старовинною архітектурою міста, однією з конкурентних його переваг є гастрономічна привабливість: усім відома львівська кава та шоколад. Переповненість львівських кав’ярень та ресторанів вже стали звичною справою. Окрім цього, львів’яни та гості міста часто бажають насолодитись атмосферою міста як під час ранкового сніданку так і впродовж дня. Особливо в теплу пору року таку можливість надають літні майданчики, які дозволяють поєднати відпочинок з солодкими частуваннями. І щоб забезпечити естетичність цих просторів та їх органічне розміщення поміж старовинних архітектурних пам’яток міста, а також для гарантування комфорту та безпеки під час користування літніми майданчиками львів’ян та гостей міста, необхідно провадити якісну та ефективну регуляторну політику в цій сфері.

Фото: Катерина Шуварська

Дослідивши особливості функціонування літніх майданчиків у Львові, інтерни Львівського регуляторного хабу підготували ряд пропозицій щодо вдосконалення становища.

Проаналізувавши ситуацію ми виокремили 3 основні проблеми:

  • Безпідставне затягування видачі дозволів на встановлення літнього майданчика;
  • Відсутність конкуренції за оренду площ для розміщення літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарного об’єкта ресторанного господарства;
  • Втрачені можливості для  підприємців та мешканців Львова через заборону розміщувати літні майданчики між 1 листопада та 1 квітня.

Пропонуємо детальніше розглянути першу проблематику: безпідставне затягування видачі дозволів на встановлення літнього майданчика

Головними причинами наявної ситуації є:

  •       Колегіальне прийняття рішення

Рішення щодо надання чи продовження дозволів на розміщення літніх майданчиків приймає міжвідомча комісія, представниками якої є управління архітектури, управління охорони історичного середовища, відділ торгівлі управління економіки департаменту економічної політики, представники районних адміністрацій, депутати, члени профільних комісій.

Саме цей орган відповідає за прийняті колективні рішення, оскільки всі документи, які є результатом роботи цієї міжвідомчої комісії підписуються усіма членами органу. Ситуація виглядає таким чином, що притягнути до відповідальності, по факту, нікого.

Органи місцевого самоврядування вбачають в цьому механізмі створення зручних умов для бізнесу, питання якого розглядається лише один раз всіма, задіяними в процесі, сторонами. Проте остаточну відповідальність за прийняття рішення несе не конкретний чиновник, а комісія і це створює можливості для зловживань та неправомірних рішень.

В результаті комісія переносить розгляд рішення на наступні зустрічі і повертає документи на доопрацювання, знаходячи там певні неточності. Часто такі процеси затягуються і продовжуються вже під час сезону, що зумовлює економічні та соціальні втрати.

  •        Спосіб подачі документів для отримання дозволів

На даний час існує наступний спосіб отримання дозволів: заявник подає пакет документів у дозвільний офіс, очікує опрацювання документів та рішення комісії. Лише після позитивного рішення комісії заявник отримує дозвіл на розміщення літнього майданчика. Дві третини підприємців, опитаних індикативним методом вказують, що мали проблеми з такою процедурою через суттєве затягування прийняття рішень без аргументованих пояснень. Тобто терміни не дотримуються, а відповідальності через колегіальність прийняття рішення ніхто персонально не несе. Через це встановлення літніх майданчиків відтерміновується, а відтак втрачаються можливості як для мешканців міста так і для бізнесу. Також процедура занесення документів вручну та численні походи до чиновників аби дізнатися вердикт комісії вимагає часових затрат підприємців.

  •        Надання дозволів на короткий термін

Для ефективнішого ведення бізнесу, а також для забезпечення підстав інвестувати у свою справу потрібен широкий горизонт планування та визначеність. Часто регуляторно-дозвільні механізми забезпечують складні умови для можливості планування та розвитку своєї справи. На загальнонаціональному рівні це понижує інвестиційну привабливість для великих міжнародних компаній, готових вкладати свої кошти у перспективні проекти. На муніципальному рівні недосконалі регуляторні механізми перешкоджають веденню малого та середнього бізнесу, що у свою чергу послаблює економіку регіонів. Що стосується дозволів на встановлення літніх майданчиків у Львові, то в ухвалі вказано, що такі дозволи надаються на 5 років. Проте насправді практично усі договори надають або продовжують на 1-2 роки. Це створює ряд труднощів, зокрема повторне проходження дозвільної процедури, а відтак і можливість виникнення корупційних ризиків та затягувань рішень щодо надання дозволів зі сторони чиновників. Це, в свою чергу, зумовлює вище згадувані економічні втрати у вигляді зменшення надходжень до місцевого бюджету за оренду конструктивних елементів, а також скорочення робочих місць. Окрім того, бізнес не готовий вкладати значні кошти у матеріально-технічне забезпечення літніх майданчиків, розуміючи, що наступного року договір можуть безпідставно не продовжити.

Пропозиція хабу – запровадження декларативного способу погодження розміщення літніх майданчиків.

Декларативний спосіб полягає в тому, що підприємець реєструє відповідну декларацію та договір земельного сервітуту, до якого прикріплює усі необхідні документи та очікує на реєстрацію відповідним органом. У разі відсутності відповіді у вказані терміни рішення вважається прийнятим позитивно за принципом мовчазної згоди. По замовчуванню проблематика колегіального прийняття рішень вирішується завдяки впровадженню принципу декларативності. Також окрім порядку одержання дозволу важливим є вказати термін, на який дозвіл надається. В описі проблематики було вказано, що згідно чинної ухвали такий договір повинен надаватись на 5 років, проте згідно з рішенням комісії в 2016 році паспорти було надано на 1-2 роки, зокрема закладам, які функціонують вже декілька років та не вчиняли жодних порушень. Таким чином можна буде забезпечити повноцінну роботу літніх майданчиків впродовж сезону (якщо сезонність не буде переглянута в новій ухвалі) та збільшити надходження в місцевий бюджет на близько1 млн. грн. (за розрахунками вартості оренди 75 грн. за м. кв. * коефіцієнт зони).

Про наступні проблеми та пропозиції їх вирішення читайте в чергових публікаціях.