Літні майданчики у Львові – чи прибутково це для міста?

Фото: pixabay.com

У попередній публікації ми згадували про 3 ключові проблеми в сфері регулювання літніх майданчиків. Сьогодні пропонуємо поговорити про одну з них – відсутність конкуренції за оренду площ для розміщення літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарного об’єкта ресторанного господарства.

Є два основних типи літніх майданчиків: з прив’язкою та без прив’язки. Перший тип – це конструкції, розміщені біля фасаду відповідного закладу (ресторану чи кафе), на які власник цього закладу має, по факту, монопольне право і якщо місце відповідає вимогам для функціонування таких об’єктів, то розмістити його може лише він. Другий тип – це літні майданчики, які можуть розміщуватись на великих площах у місцях скупчення людей: біля кінотеатрів, торгівельних комплексів, у скверах, тощо. На даний момент регулювання обох типів майданчиків відбувається в однаковому форматі від етапу отримання дозволів та до вартості оренди.

Проте, якщо у випадку встановлення літніх майданчиків з прив’язкою конкуренції як такої не існує, оскільки виключне право розміщувати чи не розміщувати конструкцію має власник закладу, то літні майданчики без прив’язки до стаціонарного об’єкта ресторанного господарства мали би стати об’єктом змагань та торгів між зацікавленими сторонами. Втім, такий механізм не забезпечено, натомість процедура вибору претендента на розміщення літніх майданчиків без прив’язки є непрозорою.

Основною причиною наявної ситуації ми вважаємо відсутність чітких критеріїв визначення хто має пріоритетне право орендувати площі для розміщення літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарного об’єкта ресторанного господарства.

Львівська міська рада підготувала “Перелік місць розташування конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарних об’єктів ресторанного господарства у м. Львові”, в якому є перелік адрес та площа, на якій можна встановлювати конструкції. Проте жодних критеріїв для відбору підприємців не існує, що створює непрозору систему, в якій рішення щодо надання цих місць в оренду мають корупційний ризик. Не відомо чия заявка на оренду перспективних місць буде виграшною. У свою чергу такі умови створюють бер’єри для вільного доступу підприємців до даного ринку та не допускають конкуренції, яка є одним з загальноприйнятих принципів вільної економіки.

Пропозиція хабу – запровадження аукціонів.

Задля забезпечення конкуренції за оренду площ для розміщення літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарного об’єкта ресторанного господарства пропонується проводити аукціони – торги за наперед визначений перспективний список місць для ведення такого типу господарської діяльності. Такий механізм дозволить підприємцям отримати вільний доступ до ринку та мати змогу використати своє право на оренду таких площ. Окрім цього, ймовірно, що внаслідок торгів вартість оренди значно зросте, що в свою чергу забезпечить більші надходження до місцевого бюджету.

Також варто зазначити, що у перспективній мапі місць, призначених для встановлення літніх майданчиків без прив’язки, варто вказувати чітку адресу з прикріпленими межами, визначеними на карті. Це дозволить уникнути самозахоплення прилеглих територій.

У разі збереження існуючої ситуації ми далі матимемо непрозоре вирішення кому надавати площі без прив’язки, а також не дамо можливості бізнесу вийти на цей ринок. Грошові втрати через відсутність конкуренції та аукціону важко прогнозувати, але можемо припустити, що це 30% від базової вартості оренди.

Альтернатива 1 вирішує проблему обмеженого доступу підприємців до участі в торгах за перспективні місця, призначені для оренди під літні майданчики, усуває ряд корупційних ризиків, шляхом проведення відкритого аукціону, а також може призвести до збільшення вартості оренди та, відповідно, надходжень до бюджету. Натомість альтернатива 2 залишає за собою усі наявні проблеми, описані раніше.