Реформа паркування: готуємось до нововведень

21 грудня 2017 року Верховна Рада України ухвалила Закон №5364 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів”. На даний момент Закон передано на підпис Президенту, тож пропонуємо розібратись у тому, чого слід чекати.

Невідворотність відповідальності

Як згадувалось у наших попередніх публікаціях на даний момент є декілька шляхів як водій може уникнути відповідальності за несплату послуг з паркування. Один з них – просто дочекатись доки поліція змінить місцезнаходження і порушник зможе без перешкод поїхати далі, оскільки для оформлення правопорушення поліцейським необхідна присутність водія, щоб перевірити його документи.

Новий Закон не лише дозволить складати постанову без присутності водія, але й передбачає 3 шляхи притягнення порушників до відповідальності:

  • Актуальний режим – складання постанови про притягнення до адміністративної відповідальності на місці вчинення правопорушення з присутністю водія (перевірка посвідчення та техпаспорту);
  • Автоматичний режим – фіксація правопорушень стаціонарними камерами. В цьому випадку дані передаються до центрів обробки інформації, за результатами поліція складатиме постанову про притягнення до адміністративної відповідальності за допомогою електронного підпису;
  • Режим фотозйомки/відеозапису – фіксація порушень «в ручному режимі» технічними засобами у спеціально захищеній програмі. Система автоматично відображатиме дату та час порушення, GPS координати та наявність оплати в системі (якщо в місті впроваджена система АСКОП). Це одне з основних нововведень Закону, користуватись яким зможуть як поліцейські, так і уповноважені інспектори з паркування. Така постанова оформлятиметься одразу, а копія або повідомлення про рішення про притягнення до адмінвідповідальності за порушення буде обов’язково залишена на лобовому склі транспортного засобу. Це також допоможе уникнути штрафування одних і тих самих порушників поліцією та інспекторами для паркування.

Окрім того, згідно з новим Законом постанова про притягнення до адміністративної відповідальності надсилатиметься листом на відповідну адресу вказану в реєстрі власників транспортних засобів з повідомленням про вручення. Якщо особа відмовиться від отримання, постанова набере чинності у день повернення поштового відправлення. За умови відсутності власника тз, або повнолітнього члена сім’ї до поштової скриньки буде вкладено повідомлення про необхідність забрати відправлення в поштовому відділенні протягом місяця. Лише після цього строку воно буде повернуте до органу стягнення з позначкою про невручення.

Штраф за несплату послуг з платного паркування буде дорівнювати 20-кратному розміру вартості однієї години паркування на відповідному майданчику (оскільки тарифи відрізняються в залежності від місцезнаходження майданчика). Варто зауважити, що Закон не збільшує розмір штрафів, а навпаки дає можливість заплатити менше, якщо 50% штрафу буде оплачено протягом 10 банківських днів з дня вчинення правопорушення, що вважатиметься виконанням адміністративного стягнення в повному обсязі.

Впровадження нової служби

Ще одним суттєвим доповненням стане впровадження нової служби, що слідкуватиме за дотриманням порядку – інспекторів з паркування. Відповідальність за імплементацію, результати роботи та вимоги до кандидатів покладатимуться на органи місцевого самоврядування, а правовий статус визначатиметься законом “Про службу в органах місцевого самоврядування”. Обов’язковою вимогою при відборі буде проведення конкурсу.

Інспектори з паркування будуть уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення та здійснювати тимчасове затримання транспортних засобів. Для мінімізації корупційних ризиків вони не матимуть права приймати готівкові кошти від водіїв в якості оплати за паркування. Для цього передбачена окрема стаття та штраф у розмірі від 50 до 70 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Суб’єкт правопорушення

Окремим випадком уникнення від відповідальності було оскарження факту перебування власника за кермом в момент вчинення правопорушення. Новий Закон визначає чіткі підстави звільнення власника автомобіля від відповідальності, а саме якщо транспортний засіб, або номерний знак був вибутий з володіння внаслідок протиправних дій інших осіб, права керування були передані іншій особі на правовій підставі, або фактичний порушник особисто сплатить штраф та звернеться до органу стягнення із заявою та копією документа про оплату.

Новелою Закону є також створення в реєстрі власників транспортних засобів МВС окремого поля «належний користувач», який і буде суб’єктом правопорушення у випадку фото фіксації/відеозйомки. Якщо це поле буде порожнім штрафи надалі надходитимуть на адресу власника транспортного засобу. Якщо власник не сплатить штраф протягом 30 днів постанова буде спрямована до виконавчої служби. Далі транспортний засіб буде заарештовано і затримано на першому з постів поліції, обладнаних радаром «Рубіж» або його аналогом. За таких обставин доведеться оплатити штраф в подвійному розмірі. Тобто, власник авто може просто ігнорувати отримані штрафи, в той час як фактичного користувача авто буде притягнено до відповідальності вищезгаданим шляхом. Або ж власник може передати інформацію особі, яка користується автомобілем і попросити його внести відомості про «належного користувача» до реєстру власників транспортних засобів. Таке нововведення буде особливо доцільне у випадку продажі авто за довіреністю.

Що стосується транспортних засобів на іноземній реєстрації: якщо автомобіль на територію України ввіз громадянин України штраф за порушення буде надіслано за його місцем прописки; якщо ж транспортний засіб ввіз іноземець постанова буде передана прикордонниками на пунктах пропуску при виїзді з України. У разі відмови виконати стягнення іноземцю може бути заборонений подальший в’їзд в Україну.

Електронізація та автоматизація

Закон №5364 передбачає спрощення доступу до даних про скоєне правопорушення за допомогою електронізації та осучаснення діючих процедур. Пропонується створити сайт, на якому буде міститись інформація про всі випадки заочного притягнення до відповідальності. На ньому можна буде побачити вичерпну інформацію про порушення, а саме: постанову про адміністративне правопорушення, матеріали фіксації обставин порушення, квитанцію з реквізитами для сплати штрафу. Власник та належний користувач зможуть також звернутись до сервісних центрів МВС з запитом про отримання безкоштовних повідомлень про випадки фіксації правопорушень, здійснених на їхньому автомобілі, в автоматичному режимі, або режимі фотофіксації/відеозйомки, на мобільний телефон, або електронну скриньку.

Крім того, задля уникнення людського фактору «паркувальник-водій» пропонується запровадження Автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП) за рішенням органів місцевого самоврядування. Ця система дозволить відійти від готівкового розрахунку, обирати зручний спосіб безготівкової оплати, відслідковувати кошти, які потраплятимуть до місцевих бюджетів від зборів за паркування, а також будуть доступні додаткові функції (інформування про наявність вільних місць на паркінгу, найближчі паркінги тощо), які місцева влада встановлюватиме на свій розсуд в залежності від кількості населення та інших факторів. АСКОП «буде акумулювати інформацію про надходження оплати за паркування будь-яким зручним для водіїв способом та автоматично зафіксує наявність чи відсутність оплати в системі в момент перевірки інспектором з паркування у режимі фотозйомки або відеозапису».[1]

Евакуація

Згідно зі  Статтею 265-2 КУпАП тимчасове затримання транспортних засобів дозволяється у випадку, якщо вони суттєво перешкоджають дорожньому руху та створюють аварійні ситуації. Рівень «суттєвості» на даному етапі визначає поліція. Закон №5364 чітко описує випадки за яких буде проводитись евакуація автомобілів, що значною мірою зменшить можливість безпідставних затримань.

Павло Фролов, співавтор закону №5364 зауважив, що «в середньому у 2016 році сумарно у всіх населених пунктах України за відповідною статтею КУпАП притягалося в середньому менше одного порушника на день, штрафів надходило менше 51 грн. на день».
Закон №5364 не лише вплине на покращення паркувальної інфраструктури, припинення масового порушення правил зупинки-стоянки, але й виправить законодавчі недоліки чинної системи паркування. Завдяки чітко сформованому та завбачливому механізму притягнення порушників до відповідальності він стимулюватиме водіїв паркуватись згідно правил в дозволених місцях та оплачувати послуги з платного паркування. В такому випадку вимушені заходи (встановлення шлагбаумів на майданчиках для паркування) втратять свою необхідність, інвестиційна привабливість сфери паркування зросте, а навантаження на центральну частину міста значно зменшиться.

 

Підготувала Катерина Шуварська

 

[1] Павло Фролов, співавтор закону №5364